نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3087
-
الف
+

خاطره بازی با شخصیت های ماندگار و نوستالژیک تلویزیون ایران

در این گزارش مروری بر شخصیت های ماندگار و تکرار نشدنی برنامه ها و سریال های ایران در دهه 60 و 70 خواهیم داشت.

به گزارش آی فیلم2، یکی از پرطرفدارترین نشرات رسانه ملی ایران برنامه و سریال هایی است که در دهه شصت و هفتاد تولید شدند و اکنون نیز بعد از سال ها وقتی از شبکه های مختلف بازنشر می شوند، با استقبال بی نظیری رو به رو می شوند.

این سریال ها و برنامه ها با داشتن شخصیت هایی ماندگار و دوست داشتنی اکنون بعد از سال ها یادآور دوران خوش طفولیت هستند.

گفتنی است که، شبکه جهانی آی فیلم2 نیز همزمان با نشر سریال های نوستالژیک، در وبسایت رسمی خود امکان دسترسی به این سریال های خاطره انگیز را فراهم نموده است تا مخاطبان به راحتی به تماشای سریال مورد علاقه خود بپردازند.

در این گزارش قصد داریم مروری بر شخصیت های ماندگار و تکرار نشدنی برنامه ها و سریال های دهه 60 و 70 رسانه ملی ایران داشته باشیم، که در ادامه می خوانید:
 
آقای ملون


 
دهه  ۶۰  در ایران روز‌هایی که خبر‌ها به بمب، موشک، حمله و… ختم می‌شد، برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» در صبح‌های جمعه از ساعت ۹ تا ۱۲  برای ساعاتی خنده را به لب مردم می‌آورد.

زنده یاد «منوچهر نوذری» در برنامه «صبح جمعه با شما» با عنوان نویسنده طنز رادیویی و صداپیشه، در نقش آقای دست و دلباز و آقای ملون حضور داشت.     

آقای دیدنی‌ها


 
برنامه پر طرفدار «دیدنی‌ها» در دهه ۶۰ را تاکنون بسیاری ها به یاد دارند، برنامه‌ای که در دوره کمبود برنامه‌های تلویزیونی به قدری دیده شد که بعد از گذشت ۲۶ سال هنوز هم گرداننده خوش صدای آن را به نام «آقای دیدنی‌ها» می‌شناسند و دوست دارند.

«جلال مقامی» از سال ۱۳۶۲ در ۴۲ سالگی با اجرای برنامه تلویزیونی «دیدنی‌ها» به تلویزیون آمد و به‌ مدت ۱۲ سال در روز‌های جنگ و پس از آن در قاب تلویزیون‌های سیاه و سفید چهره متفاوتی به نمایش گذاشت.

«جلال مقامی» به دلیل عارضه مغزی سال گذشته تحت عملیات قرار گرفت.

هوشیار و بیدار

«هوشیار و بیدار» یکی از برنامه‌های بسیار موفق تلویزیون ایران در دهه 60 بود.

این برنامه با ایفای نقش دو هنرمند نامدار، مرحوم «یوسف‌بیک» به عنوان «هوشیار» و همچنین «علیرضا خمسه» به عنوان «بیدار» در دهه ۶۰ نشر شد.

«هوشیار و بیدار» به نویسندگی و کارگردانی «محمد اِوَزی» و «صادق عبداللهی» به مدت چهار سال هر جمعه بعد از چاشت از تلویزیون ایران نشر می‌شد. 

رضا خوشنویس

سریال تلویزیونی «هزاردستان» اثر ارزشمند «علی حاتمی» روایت زندگی فردی به نام «رضا خوشنویس» می باشد که در گذشته عامل ترور یک گروه تحت عنوان کمیته مجازات بوده و پس از فروپاشی این کمیته به مشهد گریخته، اما پس از سال ها توسط یک مامور استخبارات برای اعتراف و در اختیار دادن ثروتش تحت فشار قرار می‌گیرد.

مرحوم «جمشید مشایخی» در نقش «رضا خوشنویس» در سریال «هزاردستان» به ایفای نقش پرداخته است.

«رضاخوش‌نویس» شخصیتی تخیلی است که گذشته پرماجرایی را سپری کرده است.

او به دور از هیاهو و جنجال‌های سیاسی تهران، به همراه همسرش «قمربانو» در مشهد زندگی می‌کند؛ تا آن که حضور یک مفتش زندگی آرامشان را بر هم زده و با دستگیری «رضا» و تهدید و شکنجه‌اش، از او می‌خواهد تا به جرمی نامشخص اعتراف کند.

مخمل

سریال «خونه مادربزرگه» یکی از قدیمی ترین و خاطره‌انگیزترین برنامه‌های کودک برای متولدین دهه شصتی‌ است که پیشتر از شبکه آی فیلم 2 نیز نشر شده است.

«مخمل» جالب ترین شخصیت سریال بود که پیراهن نارنجی و واسکت قهوه‌ای به تن داشت و همیشه در ایوان چرت می‌زد. مخمل را «عادل بزدوده» ساخت، «مریم سعادت» رنگش کرد و «بهرام شاه محمد لو» به جای آن صحبت کرد.

سطان و شبان

«افسانه سلطان و شبان» یکی از سریال‌های محبوب دهه ۶۰ تلویزیون ایران در ژانر کمیدی تاریخی است که «داریوش فرهنگ» و «مهدی هاشمی» به اتفاق یکدیگر فلمنامه این سریال را نوشته و «داریوش فرهنگ» آن را کارگردانی کرد.

در این سریال «مهدی هاشمی» نقش «سلطان» و «شیرزاد شبان» را ایفا می‌کرد.

آتقی


 
«آینه عبرت» از اولین سریال‌هایی بود که به سری دوم رسید. فصل اول آن بین سال‌های ۶۷ و ۶۸ توسط «علی نقی لو» و فصل دوم آن بین سال‌های ۶۸ تا ۷۰ توسط «محسن شاه محمدی» کارگردانی شد.

یکی از نکات قابل توجه در شخصیت پردازی «آتقی» این بود که تصویر مطلقا سیاه از او ارائه نمی‌شود و در کنار اعتیاد به عنوان یک خصیصه منفی، ویژگی های انسانی هم در او دیده می‌شد.

 «آتقی» معروف سریال «آینه عبرت» بعد از گذشت چند دهه از نشر این سریال هنوز محبوب است.

سمندون


 
«سمندون» سریالی به نویسندگی و کارگردانی «ناصر هاشمی» است که در سال ۱۳۷۳ تولید و در سال ۱۳۷۴ از تلویزیون ایران نشر شد.

داستان سریال در مورد یک بچه غول به نام «سمندون» با هنرمندی مرحوم «رشید اصلانی» است که در زیر زمین خانه ای قدیمی زندگی می‌کند. در منزل عمه زیرزمین اسرارآمیزی وجود دارد که برادرزادهٔ عمه می‌خواهد از آن استفاده کند. 

گفتنی است که این سریال پیشتر از شبکه آی فیلم 2 به نشر رسیده است. 

بیشتر بخوانید: 

تماشای سریال «آینه عبرت»

تماشای سریال «آینه عبرت2» 

تماشای سریال «سمندون»

تماشای سریال «سلطان و شبان» 

تماشای سریال «خونه مادربزرگه»

تماشای سریال «هزاردستان» 

م ح

نظر شما
ارسال نظر